ادبیات و تاریخ ادبیات و سوالات تستی و تشریحی

وبلاگ جهت اطلاع رسانی در خصوص ادبیات

ادبیات و تاریخ ادبیات و سوالات تستی و تشریحی

وبلاگ جهت اطلاع رسانی در خصوص ادبیات

 

من این سایت را فقط برای علاقه ای که به تاریخ ادبیات دارم باز کرد . و واقعا تاریخ ادبیات خیلی زیادنند و من به تنهایی نمی توانم همه شون رو بنویسم پس به کمک شما عزیزان نیاز مندم . اگر در این سایت موردی را دیدید که مورد پسند شما نبود در نظرات بنویسید  تا سریعا رسیدگی شود . اگر تاریخ ادبیات و سوالات مربوط به  دوره ی سوم راهنمایی و دیگر پایه ها را دارید به ایمیل erik7667@yahoo.com  بفرستید ( همراه با اسم باشد ) تا در زیبا سازی و کامل سازی این سایت به من کمک کنید .  در ضمن اگر مشکل و یا سوالی در مورد ادبیات دارید به ایمیلی که گفتم بفرستید تا آقای آسمی ( دبیر مربوطه ) آن را چک کند و سریعا مشکل شما را بر طرف سازد . اگر شما جدول تاریخ ادبیات دوم راهنمایی و یا داستان های طنز آمیز علی امیری را می خواهید فقط کافیست با ایمیل من را خبر دار کنید تا همه ی آن ها را بفرستم . امید وارم این سایت مورد عنایتتون قرار گرفته باشه . 

با تشکر . امیر حسین باحجب جعفریان .

 تاریخ ادبیات تشریحی دوره ی اول راهنمایی : ( به ترتیب ) 

 حکیم ابومحمدیوسف،نظامی:(614ـ 530 ه.ق)

شاعر نامدار ایرانی معروف به نظامی درشهر گنجه (از شهرهای امروزی جمهوری آذربایجان) به دنیا آمد.                      داستان پردازی درمنظومه های او به اوج رسیده است.                                                                                                 آثار نظامی عبارتند از:                                                                                                                                                   1ـ مخزن الاسرار                                                                                                                                                       2ـ خسرو وشیرین                                                                                                                                                     3ـ لیلی ومجنون                                                                                                                                                        4ـ هفت پیکر یااسکندرنامه                                                                                                                                                  1- نکته:می توان آثار نظامی رابه اختصاردرکلمه ی ( ملخ ها) معرفی کرد،یعنی:م=مخزن الاسرار                   ل=لیلی ومجنون و....                                                                                                                                                          2- نکته:نام دیگر هفت پیکر(هفت گنبد )و(بهرام نامه) است .                                                                                     3- نکته:آثار نظامی راپنج گنج یا خمسه ی نظامی نیز می گویند.                                                                                4-نکته:اسکندرنامه دو بخش دارد:1-شرفنامه  2-اقبال نامه.

محمود کیانوش:

بنیان گذارشعرکودکان در ایران است. وی فارغ التحصیل زبان انگلیسی است ودراول جوانی آموزگاربود،و حدودسی سال است که در کشور انگلستان زندگی می کند.

سیدمهدی شجاعی :

از نویسندگان موفق عرصه ی ادبیات داستانی بعد ازانقلاب اسلامی است،که با نثری زیبا،عاطفی و....حماسه های صدر اسلام ،عاشورا و هشت سال دفاع مقدس را باز نموده است،آثار :                                                                           1-دوکبوتر، دو پنجره ،یک  پرواز                                                                                                                            2- ضریح چشمان تو                                                                                                                                               3- کشتی پهلو گرفته                                                                                                                                                           4-ازدیارحبیب                                                                                                                                                                  5ـ پدر،عشق وپسر   رامی توان نام برد.

فرید الدین عطار نیشابوری:(618ـ 540 ه.ق)

شاعر و عارف بزرگ ایرانی در قرن ششم و آغاز قرن هفتم است . پدرش عطار (( دارو فروش)) بود . او نیز شغل پدرش را ادامه داد . عطار  در قتل عام نیشابور به سال 618 ه . ق به دست سپاهیان مغول به شهادت رسید و مزار وی در نیشابور قرار دارد .آثار : مهمترین اثرش به نظم منطق الطیر و به نثر تذکره اولیا است .

مرتضی مطهری ( 1358 1298 ه.ش )

استاد شهید آیت اله مطهری ، در بهمن ماه 1298 شمسی در فریمان خراسان به دنیا آمد . وی یکی از شاگردان بر جسته ی امام خمینی (ره) بود که به مراتب عالی علمی رسید . آثار او زمینه ساز بسیاری از مبانی فرهنگی و دینی انقلاب اسلامی است.این روحانی فرزانه در سال 1358 شمسی به شهادت رسید . برخی از آثار وی عبارتند از : خدمات متقابل اسلام و ایران ، داستان راستان ، تماشاگه راز ، سیری در نهج البلاغه ، جاذبه و دافعه علی (ع ).

سعدی شیرازی:(690-606ه.ق)

آموزش های مقدماتی را در زادگاه خود، شیراز فرا گرفت. برای اتمام تحصیلات به بغداد رفت،از بغداد به انگیزه ی دانش اندوزی،رفتن به سرزمین عرب را درپیش گرفت .پس از سی وپنج سال به شیراز بازگشت .بوستان به شعر ،گلستان نثر آمیخته به شعر و دیوان اشعار از او بر جای مانده است.به مجموعه ی این آثار کلیات سعدی می گویند.بوستان که نام دیگر آن سعدی نامه است کلاً به نظم نوشته شده است ده باب دارد وبه سال655ه.ق سروده شده است،که یک سال بعد از بوستان یعنی سال 656ه.ق کتاب گلستان نوشته شده است ، کتاب گلستان  نثر آمیخته به نظم است.هشت باب دارد ونثر این کتاب مسجع میباشد یعنی نثری که گوشه چشمی نیز به شعر دارد زیبایی سبک نگارش گلستان آن چنان در پهنه ی ادب سرزمین ما به جلوه گری پرداخته که بسیاری را به دام تقلید از آن کشانده است.در میان تقلیدکنندگان معتبر سعدی می توان از جامی (صاحب بهارستان) قا آنی (پدید آورنده ی پریشان) وهمچنین قائم مقام فراهانی (خالق منشات) نام برد .

باب های گلستان:                                                                                                                                                   1ـ سیرت پادشاهان                                                                                                                                              2ـ دراخلاق درویشان                                                                                                                                           3ـ در فضیلت وقناعت                                                                                                                                                          4ـ در فواید خاموشی                                                                                                                                          5ـ در عشق وجوان                                                                                                                                                 6ـ در ضعف پیری                                                                                                                                                     7ـ در تائید تربیت                                                                                                                                                 8ـ در آداب صحبت

باب های بوستان :                                                                                                                                                    1-عدل وتدبیر                                                                                                                                                         2-دل حسان                                                                                                                                                                                  3-درعشق و مستی و شور                                                                                                                                     4- تواضع

5-دررضا                                                                                                                                                                                                          6ـ در قناعت                                                                                                                                                              7ـ عالم تربیت                                                                                                                                                    8ـ شکر بر عافیت                                                                                                                                                9ـ توابه وراه صواب                                                                                                                                                   10ـ مناجات و ختم کتاب

امیرحسین فردی:

امیرحسین فردی از نویسندگان  قرن معاصراست وکتاب ((امام خمینی ))را نوشته ی  تحریری در آورده است.

سیدمحمدحسین بهجت تبریزی:(1367-1285ه.ش)

سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعرقرن معاصردر سال1285ه.ش درتبریز به دنیا آمد.شهریار تحصیلات خود را در تبریز و سپس در دارالفنون تهران گذراند و آن گاه وارد دانشکده ی پزشکی شد ،اما پس ازچندی پزشکی را رها کرد و به شعر و شاعری روی آورد. ابتدا بهجت تخلص (نام شعری هر شاعر) ولی بعد ها تخلص شهریار را برگزید .شهریار به دو زبان  فارسی وترکی (آذری)شعر می سرود. منظومه ترکی او به نام حیدر بابا سلام از زیباترین منظومه های ترکی است شهریار در سال 1367 هجری شمسی درگذشت ودر مقبره الشعرا تبریز به خاک سپرده شد.

حکیم ابوالقاسم فردوسی (411ـ329 ه.ق)

فردوسی در روستای باژ واقع در منطقه توس خراسان به دنیا آمد.از نجیب زادگان ودهقانان توس بود. او مردی شعیه مذهب بود ودلبستگی به میراث قومی وفرهنگی ایران کهن مانع از ارادات خالصانه او به خاندان پیامبر(ص) نشد. فردوسی 25یا 30سال برای سرودن شاهنامه رنج کشید و حالی که نزدیک 80 سال داشت به سال 411 ه.ق درگذشت ودر زادگاه خود به خاک سپرده شد .معروف ترین اثر حماسی ایران که حکیم ابوالقاسم فردوسی آن را در قرن چهارم وپنجم ه.ق سروده است که در 60000 بیت ودرقالب مثنوی می باشد وموضوعش داستان هاوتاریخ ایران باستان است ازآغازتمدن نژاد ایرانی تا نابودی حکومت ایرانی به دست عربها ، کتاب شاهنامه  به سه دوره ی متفاوت تقسیم شده است :1- دورهی اساطیری( از عهد کیومرث تا عهد فریدون )                                                    2-دوره پهلوانی (از قیام کاوه ی آهنگر تا کشته شدن رستم)که طولانی ترین و مهمترین بخش شاهنامه است .                                                                                                                          3ـ دوره ی تاریخی (از روی کار آمدن بهمن یا اردشیر تا حمله ی اعراب به ایران)                                                                         نکته مهم: در شاهنامه از 4 سلسله بحث شده است .                                                                                                      1ـ پیشدادیان          2ـ کیانیان             3ـ اشکانیان             4ـ ساسانیان

سید جعفر شهیدی(1368ـ 1306 ه.ش)

سید جعفر شهیدی فرزند سید محمد سجادی در سال 1306 هجری شمسی در شهر برجرود به دنیا آمد . دوران تحصیل ابتدایی واندکی از متوسط را دربروجرد و سپس برای ادامه تحصیل به تهران رفت .                                                                                                                                                     دکتر شهیدی ، محضر آیت ا... بروجردی و بسیاری از مراجع و بزرگان دینی را درک کرده و موفق به اخذ درجه دکترا گردید.                                                                                                                                                      بعد از مرگ مرحوم دکتر محمد معین،استاد شهیدی مسئولیت اداره ی سازمان لغت نامه دهخدا را به عهده گرفت. از تألیفات ومقالات علمی و ادبی این استاد می توان به زندگی نامه ی ابوذرغفاری ،انقلاب بزرگ ،زندگی حضرت سجاد (ع) ،زندگانی حضرت فاطمه (س)، زینب (س)شیر زن کربلا، محدودیت در اسلام وجنایتکاران به چه می اندیشند اشاره کرد.آخرین و بارزترین کارا وترجمه بسیار ادیبانه و آگاهانه از کتاب نهج البلاغه علی (ع) می باشد.                                   استاد شهیدی در دی ماه 1386 دنیا ی خاکی را رها کرد و دیوار پرودگارش شتافت.

رشید الدین فضل ا... (718ـ 645 ه.ق)

خواجه رشید الدین فضل ا...همدانی ،وزیر با تدبیر و داشمند روزگار غازان خان و اولجایتو در قرن هفتم و اوایل قرن هشتم بود . وی برای گسترش فرهنگ و علوم اسلامی تلاش فراوانی کرد. و در طبابت هم آوازه ای داشته است . کتاب معروف (جامع التواریخ ) ازآثار اوست .                                                                                           موضوع این کتاب ،تاریخ مفصل جهان است و در سال 710 ه.ق به پایان رسیده و در نوشتن این کتاب از اسناد، و نوشته های دولتی و نظرات دانشمندان استفاده کرده است .

محمد حسن خواجه نصیرالدین توسی (672ـ597 ه.ق)

از دانشمندان و عالمان بزرگ ایران در قرن هفتم است. کاردانی و لیاقت او در وزارت هلاکوخان مغول وتلاش برای ساخت رصدخانه ی مراغه معروف است .                                                                                                       خواجه نصیر توسی در اکثر زمینه های علم وفلسفه ، تألیفات و رسالاتی از خود به یادگار گذاشتند که بیش تر به زبان عربی است و از معروف ترین آن ها به زبان فارسی (اساس الاقتباس)و(اخلاق ناصری)را می توان ذکر کرد. وی در اخلاق ناصری ،سعادت واقعی آدمی رادر (سعادت نفسانی)(سعادت بدنی)و(سعادت مدنی) می داند و این نکته نشان می دهد که خواجه به مسائل مربوط به بهداشت جسمانی و روانی هم آشنایی داشته است .

غلامعلی حداد عادل(1324ه.ش)

در تهران متولد شد. دوران تحصیلات خود را در تهران و شیراز گذراند و موفق به اخذ فوق لیسانس فیزیک و دکترای فلسفه گردید و به تدریس تاریخ فلسفه ی اسلامی و ..... در دانشگاه صنعتی شریف پرداخت .پس از انقلاب اسلامی به معاونت وزارت آموزش و پرورش و ریاست سازمان پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی نایل آمد . در طول 11 سال خدمت ، در جهت اصلاح و تألیف کتابهای درسی و انتشار مجلات کمک آموزشی (رشد)سعی وافر      به کار برد.وی به ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی (در سال 1373)انتخاب شد. از جمله آثار او می توان به کتاب ترجمه ی( کتاب تمهیدات) اثر ایمانوئل کانت،(فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگ) اشاره کرد.

هوشنگ مرادی کرمانی(1323ه.ش)

در سال 1323در روستای سیرج کرمان دیده به جهان گشود.در سال 1347 اولین داستانهای او در مطبوعات منتشر شد. معروفترین کتابش مجموعه پنج جلدی (قصه های مجید) است ،وی هم اکنون عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی می باشد.

شیخ محمود شبستری (وفات720ه.ق)

از عارفان مشهور قرن هشتم و از علما و فضلای تبریز است که نوشته ها و سرود هایی در زمینه ی عرفان اسلام دارد. معروفترین اثر شعری او مثنوی (گلشن راز) است.

قیصرامین پور(1386ـ 1338 ه.ش)

استاد دانشگاه و شاعر معاصر،در سال1338 در گتوند خوزستان متولد شد. دیپلم خود رادر شهر دزفول گرفت وابتدا در رشته ی پزشکی و جامعه شناسی پذیرفته شد ولی هر دو را رها کرد و به ادبیات روی آورد و در این رشته به درجه ی دکترا نایل شد. وی از شاعران موفق پس از انقلاب اسلامی به شمار می آید.از آثار او می توان (در کوچه ی آفتاب، تنفس صبح،مثل چشمه مثل رود،به قول پرستو و آینه های ناگهان) را نام برد.این استاد در پاییز 1386 وفات یافت.

علی شریعتی(1356ـ 1312 ه.ش)

نویسنده واندیشمند معاصر،فرزند استاد محمد تقی شریعتی بود.وی در سال 1312شمسی در مزنیان خراسان به دنیا آمد.در رشته ی جامعه شناسی و تاریخ ادیان به درجه ی دکترا دست یافت.آثار: فاطمه فاطمه است،کویر،و اسلام شناسی می باشند.

میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی (1133ـ 1054 ه.ق)

وی در عظیم آباد هندوستان متولد شد8 معاصر با صائب تبریزی و تخلص شعری بیدل می باشد. از شاعران سر آمد سبک هندی است.آثار:                                                                                                                                                                                                                                                        به نظم                                                                                                                                                                      1ـ عرفات      2ـ محیط اعظم        3ـ دیوان اشعار                                                                                                         به نثر                                                                                                                                                                    1ـ نکات         2ـ مراسلات                                                                                                                                  وی در آثارش اندیشه های لطیف عرفانی را با مضامین پیچیده در آمیخت و شیوه ی بیان و سبک ویژه ای به کار بست.

آیت ا...سید علی خامنه ای (1318 ه.ش)

سیدعلی خامنه ای در24 تیر ماه 1318 برابر با 28 صفر 1358 قمری در مشهد مقدس دیده به جهان گشود.ایشان از دوره ی دبیرستان، دروس حوزه را شروع کرد و دوران مقدمات و سطح حوزه را به طور کم سابقه وشگفت انگیزی در پنج سال ونیم به اتمام رسانده از سال 1337تا1343 در حوزه ی علمیه قم به تحصیل پرداخت و از محضر بزرگانی چون آیت ا...بروجردی،امام خمینی(ره)،شیخ مرتضی حائری یزدی و علامه طباطبایی بهره گرفت. با شروع نهضت امام خمینی در سال 1342 سید علی جوان به نهضت وی پیوست.پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت هایی بزرگ چون معاونت وزارت دفاع ،سرپرست سپاهان انقلاب اسلامی ،ریاست جمهوری گواه توانایی و خستگی ناپذیر اوست. پس ازرحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) توسط مجلس خبرگان به مقام والا و مسئولیت عظیم رهبری انتخاب شد.

محمد جواد محبت(1322ه.ش)

وی در کرمانشاه در سال 1322 به دنیا آمد.از معلمان شاعر و اهل قلم است،آثار: (رگبار کلمات،کوچه باغ آسمان، بابال این پرنده سفر کن)

طاهره ابید(1342ه.ش)

وی در شیراز دیده به جهان گشود.از نویسندگان معاصر است در زمینه ادبیات کودک و نوجوانان آثار ارزشمندی پدیدآورده است،آثار: به هوای گل سرخ،باغچه توی گل.

گلشن آزادی(1319ـ1394ه.ق)

علی اکبر آزادی متخلص به گلشن در سال1319ه.ق در تربت حیدریه دیده به جهان گشود.او سر دبیر و مدیر روزنامه مهرمنیر شرق ایران وفکر آزادی بود که پس از انتشار آخرین روزنامه به گلشن آزادی معروف شد. وی دارای آثار فراوانی است که از جمله دیوان اشعار تذکرةی شعرای خراسان(گلشن ادب)را میتوان نام برد.

نادر ابراهیمی( 1387ـ 1315ه.ش)

نویسنده و سینماگری است که با داستانهای کودک ونوجوان فعالیت های فرهنگی اش را شروع کرد.کلاغ ها،سنجاب ها، دور از خانه قصه های ریحانه خانم ،قصه سار وسیب،نوسازی حکایت های خوب قدیم برای کودکان و... بعضی از کتابهای کودک ونوجوان است.

نخستین کتابش را با اسم (خانه ای برای شب)در سال 1341 نوشت.پس از انقلاب،زندگی امام خمینی(ره) را با نام (سه دیوار با مردی که از فراسوی باور ما آمد)نوشت.وی در خرداد ماه 1387 در گذشت.

پروین اعتصامی(1320ـ1285ه.ش)

پروین فرزند یوسف اعتصام الملک آشتیانی در تبریز متولد شد. فارسی و عربی رادر دامن خانواده آموخت.سرودن شعر را از هشت سالگی آغاز کرد. نخستین شعرهایش را در مجله ی بهار به چاپ رسانید.تنها اثر او ، دیوان شعری است که بارها چاپ شده است . دیوان او شامل قطعات و قصایر بسیار دلنشین است . بیشتر قطعات خود را به صورت گفت وگو سرود که در اصطلاح ادبی به آن (مناظره)گویند. پروین در سال1320 بر اثر بیماری حصبه در گذشت.آرامگاهش در شهر قم کنار صحن حضرت معصومه (س) قرار دارد.

عباس اقبال آشتیانی

وی محقق و مورخ معاصر که اهل اراک بود. وی در کودکی شاگرد نجاری بوده است وآثارش به تاریخ مغول،وزراء سلاجقه وخاندان نوبختی اشاره کرد.

نصرا... مردانی (1382ـ1326 ه.ش)

مردانی که بیش تر به غزل سرایی حماسی شهرت داشت ، در طول زندگی 56 ساله ی خود،شعرهایش را در چندین کتاب به نام های : (خون نامه ی خاک ،     ؟      ،آتش نی، قیام نورو...) به چاپ رساند. نصرا... مردانی از آغاز انقلاب اسلامی      موزون و قریحه ی سرشار خود را در خدمت ارزش های اسلامی و انقلاب و نیز دفاع مقدس و منبرهای اهل بیت(ع) به کار گرفت.مردانی روز سه شنبه 19 اسفند 1382 پس از زیارت بارگاه ملکوتی اباعبدالحسین(ع) در شهر مقدس کربلا جان به جان آفرین تسلیم کرد.

       بستان العارفین

نویسنده نامعلوم است. شاید قرن 16م باشد.

مولوی :(672ـ 604 ه.ق)

مولانا جلال الدین محمد بلخی از شاعران و عارفان بزرگ قرن هفتم است.کتاب عظیم «مثنوی معنوی» با 26000 بیت که گنجینه ای از معارف اسلام است. آثار دیگرش از جمله دیوان کبیر یا همان غزلیات شمس رباعیات نثر، مکاتیب، مجالس ،مکاتیب،     ؟    ،آرامگاه او در «قونیری»ترکیه واقع است.

استاد محمد تقی جعفری:(1377ـ 1304 ه.ش)

استاد محمد تقی جعفری در مرداد سال 1304 ه.ش در خانواده ای فقیر در تبریز به دنیا آمد. در 23 سالگی به درجه ی اجتهاد رسید. وپس از 11 سال به ایران بازگشت. از استاد جعفری کتاب ها وآثار علمی فراوانی درباره ی نهج البلاغه ،مثنوی مولوی و موضوعات دیگر بر جای مانده است ، وی در سال 1377 در گذشت.

 علی اسفندیاری، (نیما یوشیج):(1338ـ 1276 ه.ش )

در دهکده ی یوش (از روستاهای مازندران)پا به عرصه ی وجود گذاشت. کودکی او در دامان طبیعت و در میان شبانان گذشت .پس از گذراندن دوران دبستان ، برای آموختن زبان فرانسه و ادامه تحصیل وارد مدرسه    ؟   در            تهران شد. معلمی مهربان به نام «نظام وفا»او را در خط شاعری انداخت.                                                                                                         آثارش عبارتند از : «افسانه»،«ای شب»،«قصه رنگ پریده»،«ققنوس»و.... اشاره کرد.                                                                                 نیما با بهره گیری از عناصرطبیعت با بیانی رمز گونه به ترسیم سیمای جامعه خود پرداخته است.از او به عنوان «پدررشعر نو»یاد می شود.

کیومرث صابری فومنی : (1383ـ 1320 ه.ش)

معروف به گل آقا،نویسنده وطنز نویس.از دانشگاه تهران فوق لیسانس ادبیات گرفت و به معلمی مشغول بود.با تشکیل دولت محمد علی رجایی به عنوان مشاور فرهنگی نخست وزیر برگزیده شد.                                                                  شهرت و محبوبیت وی ابتدا با عنوان «دو کلمه حرف حساب» در صفحه ی سوم روزنامه ی اطلاعات آغاز شد.پس از گذشت شش سال از نوشتن یاد داشت های دو کلمه حرف حساب ، اولین هفته نامه ی طنز پس از انقلاب را منتشر کرد.

محمد رضا کاتب:(1345ه.ش)

وی در سال 1345 در تهران به دنیا آمد.و از سنین نوجوانی به داستان نویسی روی آورد«پری در آبگینه»،«دوشنبه های آبی ماه » از آثار او به شمار می آیند.

محمود حکیمی: (1323 ه.ش)

در تهران متولد شد. پس از اخذ دیپلم ، شغل معلمی را برگزید.تحصیلات خود را در رشته ی زبان انگلیسی (در دانشگاه تربیت معلم )به پایان رساند. نخستین کتابش را درباره ی واقعه ی عاشورا با تأکیدو تأیید و مقدمه ی آیت ا... مکارم شیرازی به چاپ رساند.                                                                                                                                             آثارش :1ـ «زندگانی حضرت زینب (س)» 2ـ«سیرت وشخصیت حضرت محمد (ص)» 3ـ « زندگانی حضرت امام حسین(ع)» 4ـ داستانهای آموزنده برای کودکان 5ـ آموزش کودکان نابینا 6ـ  حس ششم اشاره کرد . هچنین از کتاب های او در حوزه ی داستان می توان به ( وجدان ، به سوی ساحل،پیام آور محبت )و........ اشاره کرد. وی از نویسندگانی با گرایش مذهبی است.

تاریخ ادبیات تشریحی دوره ی دوم راهنمایی : ( به ترتیب ) 

1-    ۱-مستوره ی کردستانی : وی متولد 1220 هجری قمری است و وفات وی در سال 1264 هجری قمری است . اسم کوچک این شاعر ماه شرف خانوم است . وی فرزند ابو الحسن مستوره ی کردستانی است . وی اهل سنندج می باشد او به دو زبان کردی و فارسی شعر گفته است . این شاعر اولین زن تاریخ نویس کرد در ایران می باشد و از آثار او میتوان 1: دیوان اشعار 2- تاریخ اردلان اشاره کرد . 

 

2-   ۲- نظامی گنجه ای : حکیم نظامی گنجه ای از بزرگ ترین شاعران داستان سرای ایران است که در قرن 6 هجری  می زیست . از این استاد 5 منظومه به یادگار مانده است که به آن ها خمسه ی نظامی می گویند : 1- لیلی و مجنون 2- خوسرو و شیرین 3- مخزن الاسرار 4- هفت گنبد یا هفت پیکر 5- اسکندر نامه که خود به دو دسته ی شرف نامه و اقبال نامه تقسیم می شود . زندگی این سخن سرای بزرگ سر انجام در تنهایی در سال 608 هجری به سر آمد و او را در شهر گنجه به خاک سپردند . 

 

 

3-    ۳-سعدی : ابومحمد مُصلِح بن عَبدُالله مشهور به سعدی شیرازی و مشرف الدین شاعر و نویسنده ی فارسی زبان بود . وی درسال 606 درشهر شیراز به دنیا آمد و هنگامی که او کودکی بیش نبود پدرش را از دست داد . از آثار وی می توان به بوستان و گلستان (نثر مسجع ) اشاره کرد . تاریخ تولد و وفاتش نا معلوم است.

4-    قاعم مقام فراهانی : میرزا ابوالقاسم قائم مقام در سال 1193 هجری قمری در اراک متولد شد . وی صدر اعظم و ادیب ایران بود . وی یکی از بزرگترین سیاست مداران ایران بود و مغز بسیار متفکری داشت و از آثار او میتوان به کتاب منشات اشاره کرد . زندگی این سیاست مدار بزرگ سرانجام در سال 1251 هجری قمری در تهران به پایان رسید. 

 

5-    ۴-حمید سبزواری : حسین منتنهی متخلص به حمید سبزواری از شاعران خوش نام انقلاب که بیشتر سروده های او مربوط به فظای انقلاب است . از آثار او می توان به سرود سپید و سرود درد نام برد . وی شاعر قرن معاصر (هم عصر ) است . 

 

6-    ۵-اقبال لاهوری : اقبال لاهوری در سال 1250 هجری متولد شد و در سال 1316 هجری وفات نمود . وی متفکر و انقلابی اهل پاکستان بود و به مثنوی مولانا علاقه ی شدیدی داشت . وی به دو زبان فارسی و اردو شعر می سرود و آثار وی می توان به کلیات اشعار فارسی  اشاره کرد .  

7-        ۶-فدایی مازندرانی :   میـرزا محـمـود فــدایـی مازنـدرانـی از مرثیه پردازان و سوگ سرایان بزرگ عاشورایی روزگار قاجاراست مقـتــل شعری وی نخستین بار در سال 1377 خورشیدی از سوی انتشارات اسوه منتشر شده است .( متاسفانه از آن هنگام تا کنون مسئولان فرهنگی استان مازندران هیچ گامی در پاسداشت از این شاعر شیفته ی اهل بیت و فدایی امام حسین ع برنداشته اند)! 

 

8-    ۷-خواجه رشید الدین فضل الله همدانی : خواجه رشید الدین فضل الله همدانی در سال 648 هجری شمسی در همدان به دنیا آمد . وی تاریخ نگار و پزشک ایرانی بود که در قرن 7 و اواخر قرن 8 می زیست که از آثار او می توان به کتاب معروف جامع التواریخ نام برد . در نوشتن این کتاب از استاد و نوشته های دولتی استفاده شده است .

9-    میرزا حبیب خراسانی : میرزا حبیب خراسانی متولد 1266 هجری شمسی است و وفات وی در سال 1327 هجری شمسی است . وی معروف به سید المجتهدین است و قبر وی در حرم امام رضا می باشد و از آثار وی می توان به دیوان شعر اشاره کرد . میرزا حبیب خراسانی را با میرزا حبیب اصفهانی که در عصر مشروطه در استامبول به ترجمه و تدریس آثار ادبی مشغول بود و مشهور ترین اثرش سرگذشت سید حاجی بابایی است را نباید اشتباه گرفت . 

 

10-شاردن : جهان گرد و سیاح اهل فرانسه است و در قرن 11 میلادی می زیست و بین سال های 1664 میلادی تا 1677میلادی دو بار به ایران سفر کرده است و اطلاعات بسیار سود مندی در باره ی حکومت صفویه دارد . شاه عباس صفوی به وی لقب تاج باشی را داد . 

 

11-نظامی : تاریخ ادبیات وی در صفحه ی 1 شماره ی 2 نوشته شده است . 

 

12-جامی : نور الدین جامی در سال 817 هجری قمری در خرجرد جام متولد شد . در کودکی همراه پدرش به حرات رفت . چندی (مدتی ) در مدرسه ی نظامیه در خواند . وی شاعر قرن 9 هجری است . وی به سبب متولد شدن در جام و به سبب علاقه ی شدیدی که به شیخ الاسلام احمد جامی داشت تخلص خود را جامی انتخاب نمود و از آثار این شاعر بزرگ می توان به 1- دیوان اشعار 2- هفت اورنگ ( که به تقلید از خمسه ی نظامی نوشته شده است ) 3-نفهات الانس 4- بهارستان . وا سر انجام در سال 897 هجری قمری این دنیا را وداع گفت و وفات نمود . 

 

13-ژول ورن : ژول ورن اهل فرانسه بود که داستان های تخیلی زیادی دارد و در قرن 19 میلادی می زیست . او آثار زیادی دارد که عبارت است از : 1- دور دنیا در 80 روز 2- پنج هفته در یک بالن 3- بیست هزار فرسنگ زیر دریا 4- سفر به مرکز زمین و ... 

 

14-هاتف اصفهانی : سید احمد حسینی‌ متخلص‌ به‌ هاتف‌اصفهانی از شعرای‌ نامی‌ ایران‌ در عهد افشاریه‌ و زندیه‌ است‌. وی‌ اصالتا از خانواده‌ای‌ آذربایجانی‌ بود ولی‌ در اصفهان‌ بدنیا آمد. سید احمد درکودکی‌ به‌ تحصیل‌ علوم‌ قدیمه‌ و از جمله‌ ادبیات‌ فارسی‌ و عربی‌، طب‌، منطق‌ و حکمت‌ پرداخت‌ و گذشته‌ از علم‌ طب‌ که‌ در آن‌ تسلط داشت‌، به‌ یکی‌ از سرآمدان‌ زبان‌ عربی‌ مبدل‌ گشت‌ و اشعاری‌ به‌ زبان‌ عربی‌ سرود. هاتف‌ در جوانی‌ به‌ سرودن‌ اشعار خود پرداخت‌ و در طول‌ زندگی‌ آرام‌ خود از مدح‌ شاهان‌ و روی‌ آوردن‌ به‌ دربار سلاطین‌ خود داری‌ کرد و بیشتر به‌ مطالعه‌ و حکمت‌ و عرفان‌مشغول‌ بود. وی‌ در سال‌ ۱۱۹۸ درگذشت‌.

هاتف‌ اصفهانی‌ شاعری‌ توانا و مسلط به‌ زبان‌ و ادب فارسی‌ بود. وی‌ از سبک‌ شعرای‌ متقدم‌ ایران‌ به‌ ویژه‌ حافظ و سعدی‌ پیروی‌ می‌ کرد و طبع‌ خود را در سرایش‌ تمامی‌ قالبهای‌ شعری‌ اعم‌ از غزل‌، قصیده‌ و رباعی‌، ترجیع‌‌بند و ترکیب‌‌بند آزمود. شهرت‌ عمده‌ هاتف‌ به‌ سبب‌ شاهکار بزرگ‌ ادبی‌ او (ترجیع‌‌بند عرفانی‌) است‌ که‌ در آن‌ هم‌ از حیث حسن‌ ترکیب‌ الفاظ و هم‌ از حیث‌ توصیف‌ معانی‌ داد سخن‌ داده‌ است‌. وی‌ مرثیه‌ های‌ زیبایی‌ نیز با استفاده‌ از ماده‌ تاریخ‌ (حروف‌ ابجد) در مرگ‌ بزرگان‌ و دوستان‌ خود سرود که‌ این‌ اشعار از ارزش‌ بالایی‌ برخوردارند. 

 

15 – وصال شیرازی : وصال شیرازی متولد شده در سال 1197 هجری قمری است . وی در مرثیه سرایی از تمامی شاعران سبقت گرفته بود . وصال شیرازی معروف به میرزا کوچک و متخلص به وصال از معروف ترین شاعران قاجاریه است و مهمترین مثنوی آن بزم وصال است . 

 

16: قآنی شیرازی : قآنی شیرازی متولد 1220 هجری قمری و وفات وی در سال 1270 هجری قمری است . وی از شاعران دوره ی قاجاریه است و در قرن 13 هجری می زیست . میرزا حبیب الله شیرازی متخلص به قآنی است . وی در قصیده سرایی و انتخاب واژگان خوش آهنگ و توصیف های نیکو استاد است . وی کتاب پریشان را به تقلید از گلستان سعدی نوشته است . آرامگاه قآنی در جوتر عبد العظیم قرار دارد . نمونه ای از اشعار ارزشمند وی :

بنفشه رسته از زمین بطرف جوی‌بارها

و یا گسسته حورعین ز زلف خویش تارها

ز سنگ اگر ندیده‌ای چه سان جهد شرارها

به برگ‌های لاله بین میان لاله‌زارها

که چون شراره می‌جهد ز سنگ کوهسارها

13 – فیض کاشانی : فیض کاشانی متولد شده در سال 1006 در کاشان است و وفات وی در سال 1090 است (قرن یازدهم ). محمد ابن مرتضی کاشانی ملقب به فیض کاشانی است و از شاعران مشهور دوره ی صفویه است . وی از شاگردان ملا صدرا بود . در تمام علوم به خصوص دینی ، ادبیات ، عرفان و فلسوه استاد بود . از آثار این شاعر بزرگ می توان به 1- تفسیر صافی 2- کتاب وافی  3- شرح صفیحه ی سجادیه   4- دیوان اشعار   5 – شوق المهدی اشاره کرد . 

 

14 – کتاب رساله ی قشیریه : این کتاب نوشته ی ابوالقاسم قشیری است که از عارفان بزرگ قرن پنجم هجری است . اصل این کتاب به زبان عربی بود و یکی از شاگردانش آن را به فارسی ترجمه کرد . موضوع این کتاب ( معرفی بعضی از عارفان بزرگ ، شرح اصطلاحات و الفاظ رایج در میان آن ها است .  

 

15 – صاعب تبیزی : میرزا محمد علی صاعب تبریزی متولد 1016 هجری است و وفات وی در سال 1086 ( قرن یازدهم ) است .  وی در اصفهان به دنیا آمد  پدر صاعب از بازرگانان تبریز بود که برای تجارت به اصفهان مها جرت کرده بود . صاعب در اصفهان به ادامه ی تحصیل پرداخت و در علم و کمالات مخصوصا خط، ادبیات و شعر مهارت زیادی یافت . وی در روزگار جوانی به مشهد و مکه رفت و سپس به هندوستان مهاجرت کرد و با شاعران بزرگ آن کشور آشنا شد . پس از 7 سال به میهن خود باز گشت و به حظور شاه عباس صفوی رسید و لقب ملک الشعرایی گرفت . صاعب از پر کار ترین شاعران خیش بود . اشعار او به طور عمومی به غزل ، مثنوی و قصیده تقسیم می شود . نمونه ای از غزلیات زیبایش :

     

آب خضر و می‌شبانه یکی‌ست

مستی و عمر جاودانه یکی‌ست

بر دل ماست چشم، خوبان را

صد کمان‌دار را نشانه یکی‌ست

پیش آن چشم‌های خواب‌آلود

نالهٔ عاشق و فسانه یکی‌ست

پلهٔ دین و کفر چون میزان

دو نماید، ولی زبانه یکی‌ست

گر هزارست بلبل این باغ

همه را نغمه و ترانه یکی‌ست

پیش مرغ شکسته‌پر صائب

قفس و باغ و آشیانه یکی‌ست 

16 -نسیم شمال : یکی از معروف ترین شاعران انقلاب مشروطیه سید اشرف الدین گیلانی معروف به نسیم شمال بود . وی موسس روز نامه ی معروف نسیم شمال بود که در سال 1325 هجری قمری افتتاح شد. اشعار طنز آمیز انتقادیزیادی دارد.  

 

17:حا فظ : شمس الدین محمد بن بها الدین شیرازی در سال 727 هجری در شیراز به دنیا آمد و در سال 792 وفات نمود . وی به علت اینکه در کودکی کل قرآن را حفظ نموده بود به حافظ تخلص گرفت و علت مشهور شدن وی فقط اثر ارزشمندش ( دیوان حافظ ) است . آرامگاه این شاعر بلند آوازه در شیراز واقع شده است . نمونه ای از اشعار وی :

 

پیش از اینت بیش از این اندیشهٔ عشّاق بود

مهرورزی تو با ما شهرهٔ آفاق بود

یاد باد آن صحبت شبها که با نوشین‌لبان

بحث سرّ عشق و ذکر حلقهٔ عشّاق بود

پیش ازین کاین سقف سبز و طاق مینا برکشند

منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود

سایهٔ معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد

ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود

حسن مهرویان مجلس گرچه دل می‌برد و دین

بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود

شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد

دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود

18 – ایرج میرزا : وی در سال 1251 هجری شمسی در تبریز به دنیا آمد . وی ملقب به جمال الممالک و فخر الشعرا است . او از جمله شاعران برجسته ی ایرانی در زمان مشروطیت بود . ایرج میرزا در انواع مختلف قالب های شعری ، شعر سروده است . وی در ابتدا شاعر دربار قاجاریه بود اما خیلی زود شاعر درباری را رها کرد . وی سرانجام در 22 اسفند ماه سال 1304 هجری شمسی در شهر تهران وفات نمود . 

 

19- شیخ جنید بغدادی : ابوالقاسم ابن جنید عارف معروف و عالم دینی در بغداد به دنیا آمد و از نخستین کسانی است که در مورد علم توحید در بغداد سخن گفت . وی در سال 297 هجری قمری در بغداد در گذشت . 

 

20- جامی : تاریخ ادبیات وی در صفحه ی دوم ( شماری 12 ) گفته شد .  

 

21- علامه حسن زاده ی آملی : از عارفان برجسته ی جهان اسلام است که در سال 1307 هجری شمسی در لاریجان آمل به دنیا آمد.  

 

22- حافظ – تاریخ ادبیات وی در صفحه ی 4 ( شماره ی 17 ) نوشته شده است . 

 

23- سعید بیابانکی :  وی متولد شده در سال 1345 هجری شمسی از خمینی شهر اصفهان و فارغ التحصیل رشته ی رایانه است . او بیشتر غزل می سراید نخستین مجموعه ی وی رده پایی بر برف است .  

 

24- رساله ی قشیریه : رساله ی قشیریه در زمره ی کامل ترین و جامع ترین کتب تصوف است که ابوالقاسم قشیری متکلم و محدث و شاعر و صوفی و ... قرن پنجم آن را به رشته ی تحریر در آورده است. و متاسفانه اگر مرحوم بدیع الزمان فروزانفر به تصیح و نشر آن نمی پرداخت چه بسا خطر از میان رفتن آن وجود داشت. 

 

25- سعدی : تاریخ ادبیات وی در صفحه ی 1 ( شماره ی 3 ) نوشته شده است . 

 

26 – فردوسی : ابوالقاسم منصور ابن حسن فردوسی شاعر بزرگ هماسه سرای ایران در قرن 4 و 5 . وی در حدود سال 329 هجری ( 940 میلادی ) در قریه (باژ ) از قراع (طابران ) طوس در خانواده ای از طبقه ی دهقانان ولادت یافت . و در جوانی شروع به نظم بعضی از داستان های قهرمانی کرد تا در حدود سال 370 هجری ( 980 میلادی ) بعد از اطلاعاع از قتل دقیقی که نظم شاهنامه را آغاز کرده و ناتمام گذاشته بود به نظم شاهنامه بو منصوری همت گماشت . و در سال 384 هجری ( 994 میلادی ) آن را به پایان برد .

نمونه ای از اشعار وی ( کوتاه ) :

ز روز گذر کردن اندیشه کن                       پرستیدن دادگر پیشه کن

به نیکی گرا و میازار کس                         ره رستگاری همین است و بس  

 

27 – ادیب المملک فراهانی : محمد صادق ادیب المملک فراهانی فرزند حسین ملقب امیر الشعرا و متخلص به امیری و پروانه ی شاعر ،ادیب و روز نامه نگار دوره ی مشروطه که در سال1239هجری شمسی در اراک به دنیا آمد . ادیب الممالک در روز دوم اسفند 1295 هجری شمسی در شهر یزد سکته کرد و در همین سال در حال بازگشت به تهران در گذشت . آرامگاه و در شهر ری است . 

 

28 – حسین حبیبی : وی یکی از شاعران بزرگ قرن معاصر است و در مورد زندگی نامه ی وی اطلاعات زیادی در دست نیست . 

 

29- تا گور : رابیند رانت متولد شده در 7 مه سال 1861 هجری قمری در شهر بنگال هند متولد شد . وی فیلسوف ، موسیقی دان و چهره پرداز بود . وی اولین فرد آسیایی برنده شده ی جایزه ی نوبل است . وی از سردمندان دیرین و مدفعان سر سخت استقلال هندوستان است . 

 

30 – محمد الدوره : نوجوانی فلسطینی بود که در 30 سپرتامبر در منطقه ی نتساریم در نوار غزه و در تبادل آتش میان نیروهای دفاعی اسرائیل و شبه نظامی فلسطینی کشته شد . 

 

31 – محمود درویش : وی متولد شده در روز 13 مارس 1994 هجری قمری  است که یکی از شاعران بزرگ فلسطینی است . وی بیش از سی دفتر شعر منتشر کرد و شعر های او که بیشتر به مساله ی فلسطین مربوط می شد در بین خوانندگان عرب و غیر عرب شهرت بسیاری دارد . برخی از شعر های وی به فارسی ترجمه شده و منتشر گردیده است . وی سرانجام در روز 9 اوت سال 2008 هجری قمری وفات نمود .  

 

32 – نزار قبانی : وی در روز 19 مارس سال 1923 در یکی از محله های دیمی سوریه متولد شد . وی یکی از بزرگ ترین شاعران جهان عرب بود . وی هنگامی که 15 ساله بود خواهر 25 ساله اش به علت مخالفت خانواده اش برای ازدواج با مردی که دست داشت خود کشی نمود . در هنگام مراسم خاک سپاری خواهرش وی تصمیم گرفت که با شرایط اجتماعی که او آن را مسبب قتل خواهرش می دانست بجنگد . وی سرانجام در روز 30 آویل سال 1998 در گذشت . 

 

33- وحشی بافقی :   مولانا شمس‌الدین یا کمال‌الدین محمد وحشی‌بافقی یکی از شاعران نام‌دار سدهٔ دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافق چشم به جهان گشود. دوران زندگی او با پادشاهی شاه تهماسب صفوی و شاه اسماعیل دوم  و شاه محمد خدابنده هم‌زمان بود.

وی تحصیلات‌ مقدماتی‌ خود را در زادگاهش‌ سپری‌ نمود. وحشی‌ در جوانی‌ به‌ یزد رفت‌ و از دانشمندان‌ و سخنگویان‌ آن‌ شهر کسب‌ فیض‌ کرد و پس‌ از چند سال‌ به‌ کاشان‌ عزیمت‌ نمود و شغل‌ مکتب‌ داری‌ را برگزید. وی‌ پس‌ از روزگاری‌ اقامت‌ در کاشان‌ و سفر به‌ بندر هرمز و هندوستان‌، در اواسط عمر به‌ یزد بازگشت‌ و تا پایان‌ عمر ( سال ۹۹۱ هجری قمری) در این‌ شهر زندگی‌ کرد.

  

 انواع تست های امتحانی دوره ی دوم راهنمایی : ( اوایل کتاب ) 

 

1:کدام یک از مواردزیر با هم تناسب بیشتری دارند؟

الف):جهان را بلندی وپستی تویی̷ ندانم چه ای هر چه هستی تویی

ب):ای خدا ای فضل تو حاجت روا ̷  با تو یاد هیچ کس نبود روا

ج):گر هزاران دام باشد هر قدم ̷ چون تو با ما یی نباشد هیچ غم

د):ای یاد تو مونس روانم ̷ جزء نام تو نیست بر زبانم

1)الف-د       2)ب-د        3)الف-ج             4)د-ج  

 

2:کدام گزینه از ویژگی های برجستگی انقلاب اسلامی نسبت به دیگر انقلاب ها نیست ؟

1)خدا مهوری ودین باوری                        2)خدمات ذوقی وهنری بطور مطلق

3)رهبری بر پایه ی اصل ولایت فقیه             4)حضور یک پارچه وهمه جانبه ی مردم  

 

3:مفرد کدام یک از واژه های زیر به درستی آورده نشده است؟

1)عوامل←عامل                                      2)مفاهیم← مفهوم

3)احوال←حواله                                       4) افکار← فکر  

 

4:کنایه در کدام گزینه صحیح نیست؟

1) کاش در چشم من بخواند : کنایه از عقاید کسی را در حضور چشم دیگران گفتن.

2)دو باره خودش را می گیرد: کنایه از این که به خودش می بالد.

3) آن پسر کوچولو برای خودش مردی شده: کنایه از بزرگ شدن.

4:انگار قند در دل محسن آب کردن: کنایه از بزرگ شدن.  

 

5: در کدام گزینه تلمیه وجود ندارد؟

1)چون خلیل از شعله گل چیدن خوش است.           2)ذات او دروازه ی شهر علوم است.

3)مهر او بلا نشینان را کشتی نوح است.                4)او مردانه زیست.  

 

 

6:در کدام گزینه«مسند»درست مشخص شده است؟

1)هرکه دانای رموز زندگی است.  2)عشق با دشوار ورزیدن خوش است.      3)هیچ کدام.          4)همه ی موارد  

 

 

 

7:منظور از کلمه ی «قدرت کاذب» در بیت رو به رو چیست؟ (صبح صادق قدرت کاذب شکست     رشته های دام اهریمن گسست)

1)مردم          2)امام خمینی                3)مردم ظالم             4)شاه 

 

 

 

8:کدام گزینه صحیح نیست؟

1)حسین منتهمی متخلص به حمید سبزواری است.

2)حکیم نظامی گنجه ای از بزرگ ترین شاعران داستان سرای ایران است.

3)مستوره ی کردستانی متولد1264هجری قمری است.

4)اثر اقبال لاهوری عبارت است از:تاریخ اردلان.  

 

 

9:شعر یاد حسین(ع)در چه قالبی سروده شده است؟

1)قصیده        2)غزل                  3)مثنوی            4)چهارپاره  

 

 

10:دو کلمه ی «امل»و«عمل» باهم چه نسبتی دارند؟

1)مترادف                 2)هم آوا                 3)تلمیه                4)متضاد 

 

 

 

11:معنی کلمه ی«ثواب»چیست؟

1)پاداش                    2)درست               3)کار خوب           4)هیچ کدام 

 

 

 

12:کدام یک در مورد کلمه ی«می ریخت»صحیح است؟(از لحاظ زمان)

1)ماضی استمراری         2)ماضی نقلی        3)ماضی  مستمر       4)ماضی التزامی  

 

 

 

13:با توجه به معانی داده شده کدام لغت نادرست است؟

1)حوضه:ناحیه               2:یوم:روز            3:ترغیب:تشویق        4:اصحاب:یاران  

 

 

14:عبارت(کتاب ناصر):

1:مضاف و مضاف الیه است.            2:صفت وموصوف .         3:اضافه ی بیانی.        4:اضافهی تخصصی  

 

 

 

15:در جمله ی «فردا صبح باید امتحان بدهیم»کلمه ی«بدهیم»:

1)مضارع اتزامی                2)ماضی نقلی               3)مضارع اخباری           4)ماضی بعید  

 

 

16:زمان فعل در کدام گزینه با سایر گزینه ها فرق می کند؟

1)ادبیات انقلاب آرمان های انقلاب اسلامی را در خود جای داده است.

2:)ادبیات بیان حال یک جامعه است.

3)ما باید تاریخ گذشته و امروز خود را بشناسیم.

4)همه ی این ها در یک قلمرو ملی گرد می آیند. 

 

 

 

17:در کدام گزینه واژه ها درست معنی شده اند؟

1)رمیده:گریخته̷ منشآت:نوشته شده ها ̷ مبین:آشکار کننده

2)صانع:آفریننده ̷ ذات:گوهر̷ انس:مهربان

3)خفقان:تپش دل ̷ فرهنگ:تربیت ̷ دیار:خانه ها

4)ولا:سرپرستی ̷ منش:عادت ̷ دوده:خانواده  

 

 

18:بیت«ای یاد تو مونس روانم ̷ جزء نام تو نیست بر زبانم»چند جمله دارد؟

1)1                 2)2           3)3           4)4  

 

 

19:جمله ی«صد بار که برایت گفته ام پسرم زمستان سالی که تودر آن به دنیا آمدی.»چند جمله دارد؟

1)3                2)4              3)2          4)6  

 

 

20:شعر«شه مردان»در چه قالبی سروده اند و این شعر اثر چه کسی می باشد؟

1)غزل-حمید سبزواری            2)چهارپاره-حمید سبزواری

3)قطعه-اقبال لاهوری              4)مثنوی-اقبال لاهوری  

 

 

21:مهم ترین بخش گزاره چیست؟

1)مسند          2)فعل          3)مفعول          4)مسندالیه  

 

 

22:چشمان کسی به چین افتادن کنایه از........

1)ناراحت شدن           2)خسته شدن            3)خشمگین شدن  

 

             4)خیره شدن 

 

23:در میان واژه های زیر چند واژه ی«غیر ساده»وجود دارد؟

((حق طلب.شورانگیز.حکومت.استقلال.پیوند.درخشش))

1)سه                        2)چهار                  3)دو                           4)یک 

 

 

 

24:بیت زیر سروده ی کیست؟

«درست این سخن گفت پیغمبر است ̷ که من شهر علمم علی ام در است»

1)اقبال لاهوری           2)فردوسی                 3)سعدی                 4)نظامی 

 

 

 

25:مفرد کدام یک از گزینه های زیر نادرست است؟

1)احوال:حول               2:افکار:فکر              3)مفاهیم:مفهوم           4)عوامل:عامل  

 

 

26:معنای واژه های«قلم رو.سرگذشت.آفرینندهو احسان» در املای کدام عبارت صحیح آمده است؟

1)عرسه.احوال.سانع.عنایت                           2)ارصه. اهوال.صانع.انایت

3)عرصه.احوال.صانع.عنایت                          4)عرصه.اهوال.سانع.انایت 

 

 

 

27:در کدام گزینه غلط املایی بیشتری وجود دارد؟

1)ارسال رسل-ابلاق کتاب-خطا پوش – راه هدی

2)صبح صادق – قدرت کاذب – دام اهریمن

3)بنیان گزار – رایحه ی دل انگیز – نشات آور – شور انگیز

4)هویت فرهنگی – عصر بیدادگری – عرسه ی حق طلبی – اعتماد به نفس 

 

 

 

28:گاهی واژه هایی که تلمیح را به وجود می آورند............را نیز به وجود می آورند1

1)مفعول           2)صفت                     3)موصوف             4)مراعات النظیر  

 

 

29)هر فعل چند ویژگی دارد؟

1)سه               2)پنج                    3)شش                 4)چهار  

 

 

30:بیت((ای نام نکوی تو سر دفتر عنوان ها ̷ وی طلعت روی تو زینت ده عنوان ها)) از چند جمله تشکیل شده است؟

1)دو                 2)سه              3) چهار                  4)پنج  

 

 

31:در کدام گزینه واژه ی مرکب وجود دارد؟

1)بی نام تو نامه کی کنم باز؟                       2) ای کارگشای هر چه هستند

3) با نور خود آشنایی ام ده                          4)هم نامه ی نا نوشته خوانی  

 

 

32:در عبارت زیر چند مفعول به کار رفته است؟

«مادر سرش را برگرداند ودر حالی که چشم هایش را با پشت دست پاک می کرد گفت)) مادر بزرگ را خسته نکن محسن))»

1)یک                2)دو                3)سه                    4)چهار  

  

 

33:معنی کدام واژه نادرست است؟

1)مونس:همدم                2)درازدستی:دشمنی              3)نانموده:آشکارنکرده         4)عنایت:توجه نمودن 

 

 

 

34:باتوجه به عبارت زیر معنی کدام واژه نادرست است؟

«سپاس و ستایش خداوندی را سزاست که به واسطه ی ارسال رسل و ابلاغ کتب دل های رمیده را آرمیده ساخت»

1)رسل:فرستادگان           2:ابلاغ:پیام رساندن            3:رمیده:گناه کار              4)آرمیده:آرام گرفته  

 

 

35:در عبارت زیر کدام آرایه دو بار تکرار شده؟

«گوشه ی چشم های مادر بزرگ لرزید و به چین نشست و محسن از پشت پرده ی اشک در آیینه ی چشم های مادر بزگ غمی دید که با محبت آمیخته بود.»  

 

 

36:کدام آرایه ی ادبی در بیت زیر وجود ندارد؟

«ذ ات او دروازه ی شهر علوم              زیر فرمانش حجازوچین وروم»

1)تشبیه               2)تلمیه                3)مراعات نظیر              4)جناس 

 

 

 

 

37:کدام آرایه از عبارت زیر دریافت نمی شود؟

«پاکا!ملکا! ملک جان ها از آن توست و جمله دل ها به فرمان توست»

1)جناس            2)سجع                 3)تضمین                4)تکرار  

 

 

38:کتاب منشآت از کیست؟

1)قائم مقام            2)سعدی                3)نظامی                 4)قا آنی  

 

 

39:در کدام گزینه همه ی واژه ها هم خانواده نیست؟

1)ترحیم.مراحم.تحریم                          2)اکذاب.تکذیب.کاذب

3)نا نوشته.نویسنده.نوشتن                      4)مونس.انس.موانست 

 

 

 

40:بیت زیر از کیست؟

«صبح صادق قدرت کاذب شکست             رشته های دام اهریمن گسست»

1)حمید سبزواری        2)نصرالله مردانی        3)قیصر امین پور            4)نظام گنجوی  

 

  

41: کدام جفت از واژه های زیر باهم مترادف هستند؟

1)خفقان و استبداد         2)رهبر و ملت           3)فرزانه و دانش مند         4)عشق و راد مرد  

 

 

42:زمان کلمه ی «می ریخت » چیست؟

1)ماضی مستمر            2)ماضی مطلق           3)ماضی استمراری           4)هیچ کدام  

 

 

43:معنی کلمه ی «اعتراض »چیست ؟

1)ناراحت شدن              2)نوعی شعار گویی      3)اعتصاب                  4)ایراد گرفتن  

 

 

44: جمله ی «بار ها که برایت گفته ام پسرم» چند جمله دارد؟

1)یک                        2)دو                         3)سه                         4)چهار  

 

 

 

  

45:نقش دستوری «م» در جمله ی زیر چیست؟

  «بار ها که برایت گفته ام پسرم»

1)مضاف الیه                2)موضوف                 3)مضاف                     4)صفت  

 

 

46:نگاه را به چشم دیگر دوختن کنایه است از......

1)دقت زیاد                 2)محبت زیاد                  3)عاشق شدن               4)همه ی موارد 

 

 

 

47:معمولا دانه های تسبیه چند تا می شود؟

1)100                2)101                              3)98                       4)99  

 


48:در کدام گزینه غلط املایی بیشتری وجود دارد؟

1)ارسال رسل – ابلاق کتب – خطا پوش – راه هدی

2)صبح صادق – قدرت کاذب – دام اهریمن – دام هوری

3)بنیان گزار – رایحه ی دل انگیز – نشات آور- شور انگیز

4)هویت فرهنگی – عصر بیداد گری- عرسه ی حق طلبی-اعتماد به نفس  

 

 

49 : مفرد کدام یک از گزینه های زیر نادرست ذکر شده است ؟

1)احوال : حول                2)افکار:فکر                    3)مفاهیم :مفهوم                4) عوامل:عامل  

 

 

50: کدام آرایه ی ادبی در بیت زیر وجود ندارد؟

ذات او در واژه ی شهر علوم                        زیرفرمانش حجاز و چین و روم 

1)      تشبیه                 2) تلمیح                          3) مراعات النظیر             4) جناس